Elementy, które zastosowałem do przekładki silnika, pochodzące z poloneza:
– stabilizator przedni od poloneza 1.4
– belka pod silnik z poloneza 1.4
– dwie łapy do silnika 1.4
– drążek kierowniczy środkowy do poloneza 1.4
– skrzynia od poloneza 1.4 (chociaż podobno da się zastosować zwykłą skrzynię od poloneza, przekładając jedynie wałek sprzęgłowy oraz dzwon)
– dwie poduszki do silnika 1.4 (tedgum; podobno pasują też z peugeota 106)
– dwie blaszane osłony koła zamachowego
– metalowe rurki od wody (zdaje się, że są unikalne dla poloneza 1.4)
– rozrusznik od 1.4 (?) nie wiem, czy różni się od rozruszników rover, ale rozrusznik o tym oznaczeniu (Magneti Marelli 27003B) był stosowany tylko w polonezie
– wiązka silnika od poloneza 1.4 (oraz złącze 13-pin wiązki wnętrza – jeśli nie było oryginalnie; polonezy po 1999 roku nie mają tego złącza)
– obudowa filtra powietrza z poloneza 1.4 z podstawką metalową
– kolektor dolotowy od poloneza 1.4
– zbiorniczek wyrównawczy od poloneza 1.4 (prawdopodobnie jest to element stosowany również w niektórych starszych roverach)
– podstawka pod komputer od poloneza 1.4
– linka sprzęgła od poloneza 1.4
– linka gazu polonez 1.4
– układ chłodzenia od poloneza 1.4 (3 rurki)
– mocowanie alternatora polonez 1.4
– cewka zapłonowa polonez 1.4 (powinna pasować też z rovera, np 111)
– kolektor wydechowy od poloneza 1.4 (choć prawdopodobnie jest za wąski)
– układ wydechowy od poloneza 1.4 (choć prawdopodobnie go dusi)
– most od 1.4 (lub od kombi van) o przełożeniu 10:43, w innym wypadku wskazania licznika będą odbiegały od rzeczywistej prędkości. Jest podobno możliwość przełożenia napędu linki w skrzyni rover na taki od skrzyni ohv.
Elementy z samochodów innych marek:
– silnik rover 18k4f (freelander 1.8) – nadaje się do montażu w polonezie dzięki temu, że jest wyposażony w mechaniczny rozdzielacz zapłonu, rovery z 1.8 najczęściej były wyposażone w oddzielne cewki zapłonowe oraz komputer MEMS3
– komputer MKC104392 (freelander 1.8) ze zdjętym immobilizerem
– przepustnica MHB000080 (freelander 1.8 )
– zawór wolnych obrotów (freelander 1.8)
– wtryski (freelander 1.8)
– sprzęgło VALEO 200mm z dociskiem (zestaw 801376)
– alternator Bosch 0 123 320 014 (Ford Sierra 2.0)
– 2x pasek wielorowkowy 4pk750 (do alternatora i pompy wspomagania)
– dwubieżniowe koło pasowe (freelander 1.8)
– mocowanie pompy wspomagania (freelander 1.8)
– pompa wspomagania (freelander 1.8)
– koło zamachowe z rovera pod sprzęgło 200mm (uwaga – było kilka rozmiarów wieńca rozrusznika!)
Dodatkowe elementy:
– węże wspomagania zostały przedłużone o 1.5 metra, gdyż pompa wspomagania w silniku rover znajduje się pod kolektorem dolotowym
– rura gumowa 23′ służąca do połączenia filtra powietrza z przepustnicą – fabryczna guma zsuwa się z przepustnicy o średnicy mniejszej niż w polonezie 1.4
Modyfikacje w celu montażu silnika rover 1.8:
– podstawa akumulatora musi być przeniesiona na stronę kierowcy
– konieczne jest dospawanie niektórych wieszaków wydechu gdyż wydech w silniku k16 znajduje się po stronie kierowcy
– w przypadku wkładania 1.8 konieczne jest wywiercenie w kolektorze dolotowym otworu pod zawór wolnych obrotów
Oryginalnie w polonezie umieszczony był silnik 1.6 OHV na osprzęcie Bosch. Ułatwiło to nieco przekładkę – wiązka silnika była zauważalnie prostsza do demontażu oraz ten model był fabrycznie wyposażony w układ dwóch wentylatorów.
Na powyższym zdjęciu widać silnik spięty ze skrzynią biegów. Można zauważyć nieco inny osprzęt niż w opisie powyżej – samochód wstępnie miał być uruchomiony na osprzęcie (przepustnica+komputer) z silnika 1.4 i wtryskach z opla calibry 2.0, ale konieczność wyjęcia skrzyni biegów sprawiła, że samochód został ponownie poskładany już na właściwym osprzęcie od 1.8.
Skrzynia została wymontowana gdyż przy próbie przejażdżki dało się usłyszeć zgrzyt. Okazało się, że przez lata przechowywania w skrzyni wytrąciła się wilgoć i jedno z łożysk zaczęło korodować. W celu uniknięcia problemów wymienione zostały wszystkie łożyska. Ciekawostka – w skrzyni poloneza (prawdopodobnie) oryginalnie wykorzystywane są łożyska marki SKF.
Montaż silnika – w trakcie trwających blisko 4 lata prac nad tym samochodem, silnik ze skrzynią był wielokrotnie wkładany i wyjmowany.
Po zamontowaniu silnika, samochód został doposażony w instalację gazową:
– sterownik STAG 300-4 ISA2
– wtryskiwacze Barracuda 115
– reduktor STAG AC-R01
– mapsensor STAG PS-02
Przy przekładce silnika, zamontowałem również wiele innych elementów w celu uatrakcyjnienia tego samochodu:
– podłokietniki z poloneza kombi
– kierownica z poloneza kombi
– niebieskie welurowe wnętrze ze starszych roczników poloneza plus
– uniwersalny centralny zamek
– oryginalne elektryczne i podgrzewane lusterka
– fotele inter groclin standard
Prace objęły również pozostałą mechanikę samochodu – montaż mocniejszego silnika przy pozostawieniu reszty elementów nietkniętych byłby niebezpieczny.
Oprócz wymiany wszystkich elementów gumowych zawieszenia, montażu nowych drążków kierowniczych, łożysk i sworzni, zmienione zostało zawieszenie i hamulce. Obecnie samochód stoi na czterech gazowych amortyzatorach marki Monroe, natomiast w hamowaniu wspomaga go układ wyposażony w wentylowane hamulce 260mm z fiata.
Montaż większych hamulców wymusił też przesiadkę na 14 calowe felgi obute w opony Fulda.
Samochód po uruchomieniu i wyeliminowaniu pierwszych bolączek (CPWK, problemy z masą, obrotomierzem i drobne wycieki) okazał się zaskakująco niezawodny – przez pierwsze dwa miesiące ’docierania’ przejechał około 8 tysięcy kilometrów nie sprawiając większych problemów. Nadal pozostało wiele rzeczy do poprawienia (wciąż występują problemy z wolnymi obrotami, na montaż czekają wygłuszenia, nagłośnienie Tonsil Speed 1700 czeka aż na przód dokupię zestaw Tonsil Speed 1300, po głowie nieustannie chodzi mi klimatyzacja), ale większość prac mogę uznać za zakończoną sukcesem. Drogim sukcesem, bo początkowy skromny budżet przez lata bezkompromisowych prac przekroczył 10 tysięcy złotych i prawdopodobnie zbliżył się do 20 tysięcy, ale czego się nie robi dla spełnienia marzeń.
Można zobaczyć zawór wolnych obrotów w kolektorze ?
Właśnie sobie uświadomiłem, jak złe zdjęcia tego samochodu jedynie posiadam 😀
Ale umieszczenie zaworu jest typowe dla swapów tego typu – tuż przy przepustnicy, na wywierconych i przeszlifowanych otworach. Widać je na filmiku, który kiedyś nagrałem:
https://www.youtube.com/watch?v=f9e9GWxywuo